Μηλιές (σταθμός τραίνου) – Βυζίτσα

milies

Απόσταση: 1,5 χλμ.
Διάρκεια: 30΄
Υψόμετρο: 290 μ. (Σταθμός Μηλεών) -485 μ. (Βυζίτσα)
Σήμανση: κόκκινα σημάδια
Πόσιμο νερό στη διαδρομή: ναι

Η διαδρομή αυτή είναι ένας όμορφος ανηφορικός περίπατος μισής ώρας (μία ώρα με επιστροφή) σε μονοπάτι-καλντερίμι που μας οδηγεί από το σταθμό των Μηλεών στη Βυζίτσα. Μπορεί ακόμα να χρησιμεύσει ως σύνδεση για τη δημιουργία δύο κυκλικών διαδρομών: Η πρώτη, που είναι και η μεγαλύτερη (Μηλιές-Βυζίτσα-Καλά Νερά-Μηλιές, περίπου 3,5 ώρες πορείας) κατεβαίνει από Βυζίτσα στα Καλά Νερά και επιστρέφει στις Μηλιές ακολουθώντας το καλντερίμι. Η δεύτερη (Μηλιές-Βυζίτσα-στάση Αργυραίικα-Μηλιές, περίπου 2,5 ώρες) κατεβαίνει επίσης από Βυζίτσα το καλντερίμι προς Καλά Νερά και, φθάνοντας στις γραμμές του τραίνου στα Αργυραίικα, επιστρέφει στο σταθμό ακολουθώντας τις γραμμές.

Από το σιδηροδρομικό σταθμό των Μηλεών, βαδίζοντας στις γραμμές προς την κατεύθυνση του Βόλου, περνάμε αμέσως ένα ρέμα από γεφυράκι και, ογδόντα μέτρα μετά, βρίσκουμε το μονοπάτι που ανηφορίζει στα δεξιά μας. Σε λίγο έχουμε διασταύρωση, όπου ο δεξιός κλάδος κατηφορίζει περνώντας το ρέμα και καταλήγει στην είσοδο του σταθμού σαν πλακοστρωμένος δρόμος. Έτσι η διαδρομή μας θα μπορούσε εναλλακτικά να είχε αρχίσει και από εκεί. Εμείς συνεχίζουμε να ανηφορίζουμε σε διαμορφωμένο μονοπάτι με στοιχεία καλντεριμιού, το οποίο παραπάνω γίνεται ωραίο λιθόστρωτο καλντερίμι. Αριστερά μας έχουμε τη μεγάλη μηλιώτικη ρεματιά. Βλέπουμε ψηλά το λευκό ξωκλήσι της υψώσεως Τιμίου Σταυρού και, αν προσέξουμε καλά, θα διακρίνουμε από κάτω του  χτισμένο σε μια εσοχή του απόκρημνου βράχου στην ορθοπλαγιά το μικρό εκκλησάκι των Ταξιαρχών.

pilio

Πιο πάνω το καλντερίμι γίνεται για λίγα μέτρα μονοπάτι και βγαίνει στον ασφαλτόδρομο που πάει προς Αργυραίικα. Τον διασχίζουμε και συνεχίζουμε από την άλλη μεριά σε στενό χωματόδρομο. Στα δεξιά μας έχουμε εκκλησία και κοιμητήριο. Αφού βαδίσουμε για πέντε λεπτά στο δρόμο, βλέπουμε δεξιά τη συνέχεια του καλντεριμιού που ανηφορίζει έντονα, περνά δίπλα από μια βρύση και μια εκκλησία και σύντομα καταλήγει στην άσφαλτο της Βυζίτσας,  δίπλα από το καφέ Πάει Καιρός, εκατό μέτρα πιο κάτω από το πάρκινγκ στη στροφή των λεωφορείων.
Για να συνεχίσουμε τώρα στην κυκλική διαδρομή που προανέφερα, ανηφορίζουμε την άσφαλτο, περνάμε το πάρκινγκ και έχουμε αριστερά μας την κεντρική εκκλησία της Ζωοδόχου Πηγής. Μπροστά από την εκκλησία κατηφορίζει το καλντερίμι προς Καλά Νερά. Στην πρώτη διασταύρωση πάμε αριστερά και μετά δεξιά. Παρακάτω το καλντερίμι σταματά. Στο σημείο αυτό έγινε το 1994 εκτεταμένη κατολίσθηση της πλαγιάς που παρέσυρε πέτρες και χώματα. Ακολουθώντας τα κόκκινα σημάδια, πάμε λίγα μέτρα αριστερά και μετά κατηφορίζουμε δεξιά σε χωματόδρομο-μονοπάτι που τελικά μας ξαναβγάζει στο καλντερίμι. Περνάμε το ρέμα από τσιμεντένιο γεφυράκι σε ένα πολύ όμορφο σημείο, όπου το νερό την άνοιξη σχηματίζει καταρράκτη. Το καλντερίμι γίνεται στενός χωματόδρομος, που βγαίνει στον ασφαλτόδρομο προς Αργυραίικα. Τον ακολουθούμε ανηφορίζοντας, περνάμε από το ξωκλήσι του Τιμίου Σταυρού και βρίσκουμε στο δεξιό όχθο σκαλοπάτια που μας φέρνουν στο καλντερίμι, το οποίο εδώ είναι μισοκλεισμένο από βλάστηση και, έως ότου καθαριστεί, αναγκαστικά βαδίζουμε για λίγο πλάι του, σε παράλληλο μονοπάτι. Αφήνουμε δεξιά μας δεξαμενή νερού, διασχίζουμε χωματόδρομους συνεχίζοντας στο καλντερίμι, που κατηφορίζει ανάμεσα σε ελαιώνες και σπίτια του συνοικισμού Αργυραίικα και φθάνει στις γραμμές του τραίνου, περνώντας από πάνω τους με τοξωτό γεφυράκι.
Αν συνεχίσουμε να κατηφορίζουμε στο καλντερίμι, θα φθάσουμε στην κύρια άσφαλτο στα Καλά Νερά, όπου λίγο αριστερότερα θα βρούμε το Τσιτσιλιάνειο νοσοκομείο και την αφετηρία της διαδρομής Καλά Νερά-Μηλιές για να επιστρέψουμε από εκεί. Αν τώρα βαδίσουμε στις γραμμές προς τα αριστερά (ανατολικά), θα φθάσουμε σε σαράντα πέντε λεπτά περίπου στο σταθμό των Μηλεών, περνώντας και από την περίφημη σιδερένια γέφυρα που λέγεται του Ντε Κίρικο, την οποία όμως στην πραγματικότητα κατασκεύασε ο Γερμανός μηχανικός Σνάιντερ.

pilio

Αξίζει όμως, φθάνοντας στη γέφυρα, να επισκεφθούμε με προσοχή το εκκλησάκι των Ταξιαρχών πάνω στο βράχο. Για το σκοπό αυτό ακολουθούμε το στενό μονοπάτι στα αριστερά μας. Σε δύο διασταυρώσεις πάμε αριστερά ανηφορίζοντας και ανεβαίνουμε σκαλοπάτια στο βράχο χτισμένα με ξερολιθιά. Ένας στενός διάδρομος σε μια εσοχή του βράχου -καλό είναι να αποφύγουν τη διαδρομή αυτή όσοι έχουν υψοφοβία- μας οδηγεί σε πέντε λεπτά στο ξωκλήσι, που στέκει ήρεμο και σιωπηλό στην άκρη της απόκρημνης ορθοπλαγιάς, παρέα με τα πουλιά, περιμένοντας να ακούσει το σφύριγμα του τραίνου που περνά από κάτω.